Pestprotocol
Pestprotocol meester SpigtschoolVisie:
" Alle kinderen hebben het recht om zich in hun basisschoolperiode veilig voelen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen".
Door afspraken zichtbaar te maken kunnen kinderen en volwassenen, als er zich ongewenste situaties voordoen, elkaar aanspreken op deze afspraken
Door elkaar te steunen en wederzijds respect te tonen stellen we alle kinderen in de gelegenheid om met veel plezier naar school te gaan!
Pesten op school: Hoe gaan wij er mee om?
Pesten komt helaas op iedere school voor, ook bij ons. Het is een probleem dat wij onder ogen zien en op onze school serieus aan willen pakken.
Uitgangspunten:
1. Wij willen een school zijn, die veiligheid biedt aan alle kinderen.
2. Pesten, waaronder ook het digitaal pesten, moet als probleem worden gezien door alle
Direct betrokken partijen.
leerlingen (gepeste kinderen, pesters en de zwijgende groep), leerkrachten en de
ouders/ verzorgers (hierna genoemd: ouders)
3. De school probeert pesten te voorkomen. Los van het feit of pesten wel of niet aan
de orde is, wordt het onderwerp pesten met de kinderen bespreekbaar gemaakt,
waarna met hen afspraken worden vastgesteld.
4. Als pesten optreedt, moeten leerkrachten (in samenwerking met de ouders) dat
kunnen signaleren en duidelijk stelling nemen.
5. Wanneer pesten ondanks alle inspanningen toch weer de kop opsteekt, moet de school
beschikken over een directe aanpak.
6. Op onze school zijn twee vertrouwenspersonen aangesteld.
De afspraken die gelden in alle groepen:
- We gaan op een vriendelijke en respectvolle manier met elkaar om.
- We luisteren naar elkaar
- We houden rekening met elkaars gevoelens
Kinderen geven in de eigen groep een aanvulling op deze vastgestelde
schoolafspraken in overleg met de leerkracht.
Die aanvulling wordt opgesteld, door en met de groep.
Zowel schoolafspraak als groepsafspraken zijn zichtbaar in de klas opgehangen.
AANPAK VAN DE RUZIES EN PESTGEDRAG IN 7 STAPPEN:
Wanneer leerlingen ruzie met elkaar hebben en/of elkaar pesten proberen zij en wij:
STAP 1: Er eerst zelf ( en samen) uit te komen. |
STAP 2: Op het moment dat een van de leerlingen er niet uitkomt ( in feite het onderspit delft en verliezer of zondebok wordt) heeft deze het recht en de plicht het probleem aan de meester of juf voor te leggen. |
STAP 3: De leerkracht brengt de partijen bij elkaar voor een verhelderingsgesprek en probeert samen met hen de ruzie of pesterijen op te lossen en (nieuwe) afspraken te maken. |
Bij herhaling van pesterijen / ruzies tussen dezelfde leerlingen volgen sancties :
- Een of meerdere pauzes binnen blijven
- Nablijven tot alle kinderen naar huis vertrokken zijn
- Een schriftelijke opdracht zoals een stelopdracht over de toedracht en zijn of haar rol in het pestprobleem
- Door gesprek: bewustwording voor wat hij met het gepeste kind uithaalt
- Afspraken maken met de pester over gedragsveranderingen. De naleving van deze afspraken komen aan het einde van iedere dag en later week (voor een periode) in een kort gesprek aan de orde. Gebruikmaken van een schriftje daarvoor.
- Alleen werken i.p.v samenwerken
- Niet zonder leerkracht in de klas zijn
STAP 4:
|
Er wordt nog steeds gepest.
Het slachtoffer heeft er "last" van: hij/zij ervaart geen veilige schoolsituatie. De klassenleerkracht neemt contact op met de vertrouwenspersoon.
Ook wordt de naam van de ruziemaken/ pester in de "Dit-kan-niet" map genoteerd. Bij iedere melding in de map omschrijft de leerkracht 'de toedracht'.
Leerkracht(en) en ouders proberen in goed overleg samen te werken aan een bevredigende oplossing.
5 sporen beleid: De leerkracht biedt altijd hulp aan de gepeste en begeleidt de pester, indien nodig in overleg met de ouders en/of externe deskundigen.
|
- Er wordt een gesprek aangegaan met de ouders. De medewerking van de ouders wordt nadrukkelijk gevraagd om een einde aan het probleem te maken. Duidelijk moet zijn dat ook de dader een probleem heeft.
STAP: 5
Bij aanhoudend pestgedrag wordt deskundige hulp ingeschakeld zoals de
Schoolbegeleidingsdienst, de schoolarts van de GGD of Jeugdzorg.
Bij aanhoudend pestgedrag wordt deskundige hulp ingeschakeld zoals de
Schoolbegeleidingsdienst, de schoolarts van de GGD of Jeugdzorg.
STAP 6:
Bij aanhoudend pestgedrag kan er voor gekozen worden om een leerling tijdelijk in
een andere groep te plaatsen, binnen de school. Ook het (tijdelijk) plaatsen op een
andere school behoort tot de mogelijkheden.
Bij aanhoudend pestgedrag kan er voor gekozen worden om een leerling tijdelijk in
een andere groep te plaatsen, binnen de school. Ook het (tijdelijk) plaatsen op een
andere school behoort tot de mogelijkheden.
STAP 7:
In extreme gevallen kan een leerling geschorst of verwijderd worden.
In extreme gevallen kan een leerling geschorst of verwijderd worden.
Leerkrachten en ouders uit de oudercommissie en de medezeggenschapsraad onderschrijven gezamenlijk dit PESTPROTOCOL