Gedragsregels
Gedragsregels
Hoe gaan wij om met kinderen en ouders op de Meester Spigtschool.
Hoe gaan wij om met kinderen en ouders op de Meester Spigtschool.
Visie.
Op onze school onderschrijven wij het uitgangspunt, dat mannen en vrouwen, meisjes en jongens, gelijkwaardig zijn.
Uitgaande van deze gelijkwaardigheid vinden wij de volgende aspecten van belang:
- De school schept een klimaat waarin kinderen zich veilig voelen.
- Op school hebben wij respect voor elkaar.
- De school geeft ruimte om verschillend te zijn. Deze verschillen kunnen betrekking hebben op persoonsgebonden of cultuurgebonden verschillen.
- Ieder mens is uniek en wordt persoonlijk benaderd
- De school schept voorwaarden om een positief zelfbeeld te ontwikkelen. Er wordt actief aandacht besteed aan zelfredzaam en weerbaar gedrag.
- Gedrag op school.
- grappen met een seksueel getinte, vernederende strekking ten aanzien van anderen
- Seksueel getinte vernederende toespelingen of insinuaties, direct of indirect bedoeld. Hieronder verstaan wij ook seksueel getinte opmerkingen over of vragen naar uiterlijk en/of gedrag van een ander
- Handtastelijkheden, die als vernederend kunnen worden ervaren door de ander
- Schriftelijk en beeldend materiaal binnen de school.
- Schoolse situatie
a. Knuffelen/ op schoot nemen.
- Aan- en uitkleden.
- Zwemmen.
- Leerlingen thuis uitnodigen.
- Eén-op-één situaties.
- Schoolkampen.
"Kusjes geven" wordt niet toegestaan. Ook bij het dansen wordt rekening gehouden met de gevoelens van kinderen.
- Bespreken van "onacceptabel"gedrag.
- Het onderwijsprogramma.
- Omgang met ouders.
- We onthouden ons van enige vorm van discriminatie op grond van geloof, uiterlijk, etnische afkomst, sekse, geaardheid of politieke overtuiging.
- We maken gebruik van correcte aanspreekvormen en maken geen seksistisch getinte insinuaties/toespelingen.
- We stellen geen vragen of maken opmerkingen over iemands privé-leven, als die niet ter zake doen.
- Lichamelijk contact dient uit het oogpunt van zelfbescherming te worden vermeden.
- Flirten en/of hinderlijk staren dient te worden vermeden.
- Leerkrachten die ook ouder zijn hebben verschillende rollen: moeder/vader en leerkracht. Dit vraagt veel van de professionaliteit. Andere ouders en kinderen weten niet altijd in welke rol je ergens bent.
- Leerkrachten hebben hun eigen kind niet in de groep.
- Bij de groepsindeling wordt ook rekening gehouden met neefjes, nichtjes, evt. buurkinderen of kinderen van goede vrienden: in principe komen zij niet bij de desbetreffende leerkrachten in de groep.
- Leerkrachten die ook ouder zijn (en de opvang op school voor hun rekening nemen), moeten rekening houden met de schoolafspraken:
spelen en net als de andere (overblijf)kinderen te wachten op de bel.
- Kinderen uit de lagere groepen kunnen gewoon in de klas wachten.
- Kinderen komen niet in de koffiekamer als er door collega's koffie wordt
gedronken, gegeten of vergaderd.
- Vang je je eigen kind op, voor - of na schooltijd, doe dat dan in het eigen
klaslokaal.
- Kinderen die bij ons op school zitten, worden niet gevraagd als oppas thuis. Bedenk de consequenties als het niet goed gaat.
- Vraag je af of het verstandig is om in bepaalde werkgroepen zitting te nemen, als de rol van ouder en leerkracht door elkaar kan lopen.
Kledingafspraken:
- Kinderen dragen geen pet onder schooltijd. Dit geldt zowel voor jongens als voor meiden. Tijdens de pauze of in de gymrij wordt het dragen van petten toegestaan.
- Het dragen van een hoofddoek is wel toegestaan. Echter, tijdens de gymnastieklessen dient deze hoofddoek te voldoen aan de veiligheidseisen.
- We komen gekleed op school, dus niet in zwembroek/badpak, bikini.
- Kleding die discriminerend kan zijn voor anderen wordt op school niet geaccepteerd. (i.c. Lonsdale-kleding)