Elk kind telt mee
 

Thema Feest

Wat een gezellig thema, steeds maar feestjes vieren, taartjes eten en cadeautjes uitpakken!
De kinderen bedachten wat we allemaal nodig hadden voor onze feestwinkel. Hoedjes, slingers werden geknutseld en allerlei andere spullen meegebracht. Samen werd er beslist hoe duur de spulletjes moesten zijn. Toen nog een naam bedenken en onze feestwinkel werd geopend.

 

   Spulletjes uitzoeken in de feestwinkel.                   En dan het huis versieren!

 

Gezellig taartjes eten en limonade drinken in het huis.
 
Slingers knutselen om in de feestwinkel te verkopen.

Jezelf schilderen als jarige job.

Het boek "feest" was de basis voor een dansvoorstelling. Twee kevers wilden een feestje geven maar.....ze wezen alle dieren die wilden komen af. De hommels waren te stoer, de waterjuffer vonden ze een "tuttebel", de vliegen waren te saai en als de lievevrouwebeestjes zongen klonk het als kattengejank!
De kinderen dansten eerst alle rollen en kozen toen de rol die ze het leukst vonden.

De kinderen dansten met hun zelf geknutselde stokpoppen.
 


De stoere, sterke hommels.


De vliegen weten heel veel, ze lezen steeds even in hun boek en dansen dan weer verder.
Hoogtepunt was de voorstelling voor de ouders, opa's en oma's. ze deden het geweldig!!!

 


De fietsenmakerij

De afgelopen periode hadden wij een echte fietsenmakerij in de klas. Samen lazen we het boek: "Kasper de fietsenmaker". Kasper en Flip wilden gaan picknicken maar kregen een lekke band.
 


Om aan de weet te komen hoe een echte fietsenmakerij eruit ziet gingen we op bezoek bij de fietsenmaker.
Van tevoren bedachten we samen wat we graag wilden weten over het repareren van fietsen.
 

We stellen veel vragen en bekijken goed wat er allemaal nodig is in de fietsenmakerij.
Bram wordt meteen ingeschakeld om de fietsenmaker een handje te helpen!

Dan kunnen we aan de slag: we maken in de klas onze eigen fietsenmakerij.
 

 
Er wordt druk gesleuteld en gerepareerd. Het valt niet altijd mee, fietsen repareren is zwaar werk!


Fleur en Stijn proberen de band te lichten.


Hoe krijg je zo'n zadel nou toch los? Gelukkig werken de fietsenmakers heel goed samen.


Biddy was zelf heel verbaasd: juf, ik heb het wiel eruit!!!!!


 
We knutselen fietsborden en stoplichten.






 


Kerstmis

De pakjesboot is nog niet op weg naar Spanje of wij gaan alweer genieten van die gezellige kerstsfeer.
Heerlijk al die lichtjes in de klas als het buiten 's morgens nog zo donker is. In de klas trekt ons kerstwinkeltje veel klanten. De huishoek wordt mooi versierd met spulletjes die in deze winkel te koop zijn. Natuurlijk door de kinderen zelf geprijsd. De verkopers letten dan ook heel goed op of wel het juiste bedrag betaald wordt!
 

De winkel wordt keurig opgeruimd.              Het is lastig kiezen in de winkel, en hebben we wel genoeg                                                            geld mee?
 
                            Als het huis mooi versierd is kan het kerstdiner beginnen.

                              

In de klas worden prachtige kerstversieringen gemaakt.

Tijdens onze "kerstknutselmiddag" krijgen we hulp van moeders en oma's: in kleine groepjes maken de kinderen verschillende kerstversieringen. Oma's en moeders, bedankt voor jullie hulp!
 


 


Dat knutselen valt niet altijd mee! Filip werkt zeer geconcentreerd. Bram vindt die papiertjes die steeds maar aan je vingers blijven plakken best lastig
 
 
 

Sinterklaas 2017

Er gebeurde weer van alles dit jaar. Pakjes die overal aanspoelden, het grote boek van Sinterklaas dat helemaal nat was geworden.... Het is weer een spannende tijd, zou het wel goed komen met onze cadeautjes??????
En dan was er ook nog Zielepietje die steeds maar moest huilen, ze miste haar moeder heel erg en wilde heel graag terug naar Spanje. De andere Pieten deden van alles om haar op te vrolijken, maar niets hielp.
Gelukkig kwam alles, precies zoals Sinterklaas altijd zegt, net op tijd weer helemaal goed!
In de klas bouwden de kinderen een prachtige pakjesboot. We hadden een werkkamer voor de Sint en een stal voor Amerigo compleet met voederbak, hooi en wortels.
 
Sinterklaas schrijft in het grote boek.


De Pieten zijn druk bezig om alle pakjes in te pakken.
 
Voordat Sint en de Pieten op stap gaan wordt het paard verzorgd.
 
Schoentje zetten bij de kachel, zingen en dan snel slapen!
 
In tweetallen werden boten gebouwd. Welke boot zou het best blijven drijven en op welke boot passen de meeste pakjes??? Mike en Elien overleggen samen.
 
Even controleren of er genoeg pepernoten in de zak zitten.    En dan op weg om schoenen te vullen.



Eindelijk is het dan 5 december! na het bezoek van Sint en de Pieten in onze klas gaan we buiten spelen.
Tot groot plezier van de kinderen komt een van de Pieten meespelen!

 

Griezelen

 
Na de eerste week waarin we vooral veel oefeningen hebben gedaan van de kanjertraining zijn we in de tweede week begonnen met ons nieuwe thema: Griezelen. Natuurlijk gekozen omdat dit ook het thema is van de Kinderboekenweek. We brachten een bezoek aan de bibliotheek, daar werd een heel spannend boek voorgelezen: De Grote Gevaarlijke Grompel. Gelukkig was die niet zo eng als we eerst dachten. In de klas maken we een echte griezelhoek. Hier kunnen heksen en tovenaars vieze soepjes en toverdrankjes maken.


Behalve de heksen en tovenaars zelf wonen er in de griezelhoek ook spinnen, muizen en een monstertje...
En de heksenketel kan echt praten.............



Alle ingrediŽnten moeten natuurlijk worden voorzien van een etiket zodat er geen verkeerde dingen in de soepjes en drankjes terecht komen.

 
Er worden toverboeken gemaakt met daarin zelf bedachte recepten.


We maken griezelige spinnen.


Er worden prachtige tovenaars, heksen en vleermuizen geschilderd

 

Britt denkt na over de ingrediŽnten voor haar heksensoep.




Concentratie bij het mengen van de spinnen en de kikker ogen.



Heksensoep maken is een heel precies werkje. Sterre zorgt voor het juiste aantal de spinnen.



Fleur zegt nog even een toverspreuk en Biddy roert alles goed door elkaar, en dan proeven maar!


 

Kikker!

Het laatste thema van dit schooljaar. Ter introductie speelden we met de leerkrachten het verhaal: Kikker en een heel bijzondere dag. Haas had Kikker verteld dat deze dag een heel bijzondere dag zou zijn. Maar Kikker kwam er maar niet achter wat er dan zo bijzonder was aan deze dag. Uiteindelijk bleek dat hij zelf jarig was en dat zijn vrienden een feestje voor hem hadden georganiseerd.
 
                 Kikker ligt nog heerlijk te slapen.                   Rat zegt: iedere dag is een heel bijzondere dag!

We lezen heel veel verhalen van Kikker voor in de groep. De kinderen kiezen het verhaal "Kikker vindt een schat" uit om te spelen op de verteltafel. Met behulp van het boek bedenken ze samen wat er nodig is om het verhaal te kunnen spelen.
 
                                               Het huisje van Kikker.



Kikker en Beertje zijn in de kuil gevallen.              Rat komt met een ladder en gaat ze redden.
 
                            Jayden, Sybren, Ryan en Erika spelen het verhaal op de verteltafel.
 
De kinderen vouwen, schilderen, knippen en plakken de figuren uit de verhalen van Kikker.



Ook in de huishoek worden de verhalen van Kikker gespeeld. Milan en Ryan overleggen over hun rol.


Het thema werd afgesloten met het Kikkerfeest. Deze moeders speelden voor ons het verhaal: Kikker en de vreemdeling. Bedankt moeders, het was prachtig!!!!



Op het plein werden spelletjes gespeeld rond het thema Kikker.
Het was een super dag: heerlijk weer en blije kleuters! Alle hulpouders: bedankt!
 

 

De dierentuin

In onze groep werken we al enige tijd over de dierentuin. De kinderen brachten zelf veel dieren mee, allemaal moesten ze een plekje krijgen in de dierentuin die we in de klas gemaakt hebben.
Voordat we ze een plekje konden geven hebben we eerst onderzocht wat voor plek de verschillende dieren nodig hebben om zich prettig te voelen.
Zo kwamen we er achter waar ijsberen en pinguÔns leven, wat ze eten e.d.
Ook voor het juiste voer voor de dieren moest gezorgd worden. Gelukkig is er steeds een heel goede dierenverzorger aanwezig in de dierentuin. De bezoekers mogen soms helpen met voeren. Natuurlijk moet er eerst een kaartje gekocht worden. De kassamedewerker geeft ook rondleidingen in de dierentuin en vertelt over de dieren.
 

Tweetal gesprekken over de dieren die n de dierentuin leven. De kinderen vertellen elkaar wat ze al weten over de dieren: hoe heten ze, hoe zien ze eruit, wat eten ze, waar leven ze? Enz.
 

Bram mag helpen met het voeren van de ijsberen en pinguÔns.

 

Jayden en Finn kopen een kaartje aan de kassa.


Tijdens ons thema werken we ook met het project "Beestachtig".
In de klas bekijken en bespreken we steeds het werk van een kunstenaar.
Naar aanleiding van dit werk maken we zel ook kunstwerken.
 
Wit met zwart mengen tot verschllende tinten grijs. We schilderden prachtige olifanten met deze kleuren.

 


Fantasie dieren maken met pandakrijt, ook de rand van het schilderij werd helemaal versierd en ingevuld.
    Wat een prachtige kunstwerken werden het!!!
 

Voor de veelkleurige vogels, ook gemaakt naar aanleiding van een kunstwerk, maakten we een kooi, die paste perfect in onze dierentuin!
 

Naar aanleiding van een ruimtelijk kunstwerk van een hond maakten de kinderen honden van klei.
         Best een lastig werkje, de hond werd uit 1 stuk gemaakt.




Ziek zijn.

Ons nieuwe thema gaat over "ziek zijn". Een thema dat de kinderen erg aanspreekt. Iedereen is wel eens ziek geweest en de kinderen vertellen hun ervaringen aan elkaar. Ook hebben veel kinderen wel eens een bezoek aan de dokter gebracht en een deel van de kinderen is al eens bij de schoolarts geweest.
In onze klas hebben we een spreekkamer voor de dokter, een wachtkamer en natuurlijk is er ook een apotheek waar medicijnen gehaald kunnen worden met het recept van de dokter.
 

In twee- of in drietallen vertellen de kinderen elkaar over hun ervaringen met ziek zijn.
 
 
                            Mike en Dinand hebben een boek over de apotheek bestudeerd en zelf
                            bedacht hoe ze de apotheek in onze klas wilden bouwen.
                            Na het bouwen wordt de apotheek ingericht.    
 
 
                Een verkouden kind.                                                De dokter gemaakt van "blokjes".

 

Het been van Dave wordt vakkundig verbonden door Hugo.
 
De schoolarts kwam bij ons op bezoek. Zij vertelde wat de schooldokter allemaal doet en waarom dat is. We deden een quizje over: wat is gezond, wat is niet zo gezond? Alle kinderen mochten met de stethoscoop naar hun eigen hart luisteren en in het boek kijken met de "toverbril".

                               

Heel gek: als je zonder bril kijkt zie je maar een vlinder, met de "toverbril" op zijn het er ineens twee!


                     

Kerst

Na alle drukte rond Sinterklaas keert de rust weer in de groep.
Heerlijk rustig en sfeervol is de klas 's morgens als de kinderen binnenkomen. Met het haardvuur aan, heel veel lichtjes en natuurlijk een prachtige kerstboom.
De bakkerij wordt omgetoverd tot een Kerstwinkeltje. De kinderen die in de huishoek "wonen" mogen naar de kerstwinkel om spulletjes te kopen. De kinderen versieren de huishoek met de gekochte versieringen.
Het is steeds erg druk in het winkeltje, heel snel is bijna alles verkocht en ziet de huishoek er heel gezellig uit met een versierde kerstboom,kerstballen en kransjes.
 

Drukte in de kerstwinkel.
 

 

Het versieren van onze "berenboom" .

 
Schilderen en versieren van kerstkransen.


Kleuren en uitknippen van de figuren voor het stalletje in een kijkdoos.
 
            Kerstknutsels.                                            De stal wordt nagebouwd met de grote blokken

 

Sinterklaas

Wat hebben we weer genoten tijdens de Sinterklaastijd! Iedere dag keken we naar het Sinterklaasjournaal.
We zagen hoe de taart van Wellespiet steeds maar weer mislukte. Gelukkig konden we hem helpen. We hebben het recept uitgeprobeerd, onze taart was heerlijk! We hebben Wellespiet geschreven en verteld dat hij alle ingrediŽnten heel precies moest wegen. En toen hij dat deed lukte de taart die hij voor Sinterklaas ging maken heel erg goed.
 
We hadden een echte bakkerij in onze klas. Er werden heerlijke taarten en cakejes gebakken.
Het was steeds erg druk in de winkel, zelfs Sint en Piet kwamen taart kopen.
 


In tweetallen bouwden de kinderen boten. De boten moesten echt kunnen varen en er moesten zo veel mogelijk pakjes op meegenomen kunnen worden. In de watertafel werden de boten getest.



Yes! De boot kan echt varen!                                    Met deze boot liep het minder goed af.
 
Sint en Piet op de boot.


Nog even de pakjes netjes inpakken en de schoenen kunnen gevuld worden.
 
 

Schoentje zetten in de huishoek.                                          Sint en Piet op weg om de schoenen te vullen.
 
Bram als Sint
 

Excursie naar de heemtuin

 
Ook deze herfst zijn we weer op excursie geweest naar de heemtuin in Hoogkarspel.
Het was echt herfstweer, gelukkig wel bijna droog.
We luisterden naar het sprookje over kabouter Wilg die verliefd was op Roosje.
Ze mochten eigenljk niet trouwen, maar kregen uiteindelijk toch een huisje in het Wilgenroosje.
We zagen stukjes van de baard van kabouter Wilg hangen!
We hebben veel geleerd over zaden en vruchten en hebben onderzocht welke beestjes er leven onder een grote oude boomstam die op de grond ligt.
 

Beestjes zoeken bj de boomstam.



Marieke vertelt wat we gaan doen bij de Vlier.           Met de ogen dicht voelen welke zaden of vruchten er
                                                                        in de washandjes zitten. Soms prikt het aan je hand!

 


 

Lekker banjeren door de herfstbladeren hoort er natuurlijk ook bij!

 

Een afdruk maken van de schors van de walnoten boom met waskrijt.


De schoenenwinkel

Het eerste thema van dit schooljaar was: de schoenenwinkel. De kinderen konden veel vertellen en tekenen over eigen ervaringen met het kopen van schoenen. We zijn op bezoek geweest bij een schoenenwinkel, daar kregen we veel ideeŽn voor het inrichten van onze eigen schoenenwinkel.
We hebben ook een mevrouw geholpen, zij vond het moeilijk om te kiezen. De kinderen hebben haar goed geadviseerd, echte schoenenverkopers in de dop!
 

Het meten van de voeten in de schoenenwinkel.
 
 

Teksten maken: de naam van onze winkel en de teksten voor de verschillende soorten schoenen.

 
 

 

 

De verkopers hadden het druk, kinderen, vaders, moeders en baby's, allemaal hadden ze nieuwe schoenen nodig. Voeten werden opgemeten, schoenen gepast en gekeurd voor de spiegel. De verkoper liet de klant steeds even lopen en rennen om er zeker van te zijn dat de schoenen echt goed pasten.
 


Als de keuze is gemaakt kunnen de schoenen in de doos en kan er betaald worden.
 

 

 

Bram vond nieuwe schoenen kopen helemaal niet nodig, toen iedereen thuis kwam met nieuwe schoenen was had hij het eten klaar!

 

Natuurlijk maken de kinderen ook prachtige schoenen, van brooddeeg of van papier.